Batony proteinowe - czy na pewno są zdrowe?

Batony proteinowe często reklamowane są, jako produkty przeznaczone dla sportowców oraz osób dbających o linię; z założenia mają zwiększać masę mięśniową, a nawet... odchudzać. Ile jest w tym prawdy i czy rzeczywiście tego typu produkty są zdrowe?

Po pierwsze, wygoda
Zasadniczo, batony proteinowe, dokładnie tak samo, jak wszystkie inne, mają przede wszystkim szybko zaspokoić nasz głód. W tej roli sprawdzają się zresztą doskonale: wygodna forma, kompaktowy rozmiar i mnogość smaków powodują, że często wybierane są jako przekąska w sytuacji, gdy nie mamy czasu bądź możliwości zorganizowania sobie prawdziwego, wartościowego posiłku.
Co więcej, batony proteinowe dostarczają nam nie tylko energii, ale też białka i protein – czyli są zdrowe... tak jakby. Niestety, poza wymienionymi składnikami, często zawierają także mniej zdrowe substancje, prowadzące do wielu ciężkich chorób oraz do... otyłości.

Po drugie, składniki
Co zatem kryją w sobie takie batony? Przede wszystkim białko - i jest to bardzo dobra wiadomość. W zależności od producenta i rodzaju batona, zawartość białka waha się w przedziale 26-47 proc. Zwykle występuje ono pod postacią hydrolizatów bądź izolatów białek serwatkowych, kazeiny, a także białka sojowego, białka jaj, albo L- glutaminy.
Co zatem stanowi pozostałą część (a łatwo obliczyć, że może to być nawet 74 procent?). I tu mamy dla Was nieco gorsze wiadomości – resztę batonika wypełniają cukry proste, sztuczne substancje słodzące, niezdrowe tłuszcze nasycone i tłuszcze trans oraz konserwanty. Mniam.

Po trzecie, dla kogo?
Jak już się zapewne domyślacie, batony proteinowe nie są produktami dla osób odchudzających się – dostarczenie organizmowi szybkiej energii w postaci dawki cukrów prostych prowadzi nie tylko do otyłości, ale i do znaczących wahań poziomu insuliny we krwi, a to na dłuższa metę może skutkować insulinoopornością, a nawet cukrzycą.
Ponieważ jednak batony zawierają łatwo przyswajalne białko, mogą używać ich sportowcy – a więc ludzie, którzy ze względu na tryb życia, łatwo spalą nadmiarowe kalorie, zaś ich zapotrzebowanie na białko jest większe, niż u zwykłych śmiertelników. Należy jednak pamiętać, że nawet u osób aktywnie uprawiających sport, tego typu batony powinny stanowić tylko niewielkie uzupełnienie diety, zaś głównym źródłem białka powinny pozostać produkty naturalne: mięso, nabiał i rośliny strączkowe.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 694 574

E-mail: kontakt@oatmealandfigs.pl

Lubisz się zdrowo odżywiać, ale czasem masz też ochotę na coś spoza ścisłej diety? U nas znajdziesz przepisy, które gdy będą wykorzystywane z umiarem nie przeszkodzą w utrzymaniu idealnej sylwetki!