Najczęstsze błędy żywieniowe

Generalnie rzecz ujmując to najczęstsze błędy w żywieniu człowieka mają dwojaką naturę, z jednej strony wiążą się one z niedoborami pokarmowymi, a z drugiej z nadmiernym spożyciem żywności oraz niewłaściwym stylem życia – np. picie alkoholu, narkomania, palenie tytoniu czy po prostu mała aktywność fizyczna.

Zazwyczaj niedobory żywieniowe dotyczą zbyt małej ilości w pożywieniu energii, witamin, soli mineralnych, błonnika pokarmowego, tłuszczów roślinnych, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz białka. Zwykle mała wartość kaloryczną diety obserwuje się u dziewcząt ze starszych grup wiekowych, które często celowo ograniczają ilość spożywanego pożywienia, przesadnie dbając o zachowanie szczupłej sylwetki. Dodatkowo zbyt mało energii mogą spożywać także dzieci żyjące w złych warunkach ekonomiczno-społecznych.

Jeśli chodzi o zagrożenia związane z przejadaniem się to dotyczą one dodatniego bilansu energetycznego, co wiąże się na przykład z nadmiernym spożyciem produktów wysokoenergetycznych, nadmiernego spożycia tłuszczów zwierzęcych (co powoduje nadmierny dowóz do ustroju cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych), nadmiernego spożycia węglowodanów (szczególnie cukrów prostych oraz sacharozy), a także soli kuchennej. Pomimo nadmiernego żywienia może wystąpić niedobór określonych składników pokarmowych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu (np. spożywanie cukru, słodyczy, białego pieczywa, ciastek itd. Dostarcza głównie tzw. Puste kalorie, czyli niemal tylko energii, co może prowadzić do niedoboru składników mineralnych, witamin oraz białek.

Przede wszystkim do błędów żywieniowych zaliczyć należy częste, a czasami codzienne spożywanie słodyczy. Problem polega na tym, że dzieci, ale także osoby dorosłe, gdy są głodne to często sięgają po słodkie przekąski typu ciastko, batonik, czekolada czy choćby słodka bułka w nadziei na szybkie rozładowanie uczucia głodu oraz osiągnięcie sytości. Jednak najgorsze jest to, że uczucie sytości jest wtedy krótkotrwałe, a za chwilę znowu jesteśmy jeszcze bardziej głodni. Za to słodka przekąska dostarczyła nam w tym czasie dodatkowe kalorie, ale była ona też źródłem szkodliwie działających kwasów tłuszczowych nasyconych oraz izomerów trans (powstających podczas uwodornienia tłuszczów roślinnych). Dlatego, jeśli jesteśmy głodni to zawsze warto pomyśleć, że kanapka w takim przypadku będzie o wiele zdrowsza i lepsza niż batonik. Poza tym dużym błędem żywieniowym jest także picie słodzonych napojów, takich jak cola, oranżady czy lemoniady oraz dosładzanie potraw. Powinniśmy pamiętać, że cukrów prostych mogą nam dostarczyć również owoce i warzywa. 

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 694 574

E-mail: kontakt@oatmealandfigs.pl

Lubisz się zdrowo odżywiać, ale czasem masz też ochotę na coś spoza ścisłej diety? U nas znajdziesz przepisy, które gdy będą wykorzystywane z umiarem nie przeszkodzą w utrzymaniu idealnej sylwetki!